jeg har redigeret lidt i gårsdagens chat – men for BioPorto interesserede og informationssøgende er der lidt god info hist og pist:
admin
8:16 AM
Med få ord… Hvis vi vinder burde Phadia være væk, og Bioporto er de eneste med et patent på området. Det er godt. Som i meget godt. Hvis de taber er det desværre lidt mere uklart, men det vil være negativt. Om det så bliver “vi skal give 5% af overskuddet til Phadia”-, eller “vi mister aftaler” slemt ved jeg ikke
hofpeung
8:16 AM
hvis potten taber, skal der betales procenter til Phadia,
cash
8:23 AM
ok Tak
Som jeg har forstået det så er sansynligheden for at BioPorto vinder større end sansynligheden for det modsatte..er det nogenlunde korrekt? Jeg ved godt det er at *dumt* spørgsmål, men alligevel interessant :-
fandt selv lidt svar her :
http://medicoinvestor.com/phadia-this-we…
Hvis det osse skulle have undgået andres opmærksomhed
Investor1989
9:26 AM
hvor lang tid vil en afgørelse tage. nogen bud?
kan vi forvente en meddelelse ved 13 tiden eller sådan noget?
Stengaard
9:40 AM
jeg vil tro mellem 10.30 og 11.30 er det færdigt
Investor1989
9:40 AM
okay super 🙂 så får vi nok en fondsbørsmeddelelse senest kl. 12
Stengaard
9:40 AM
det må man formode…
Investor1989
9:41 AM
superb. Håber de tører lidt “tykt på” i den meddelelse såfremt det ender positivt. Kunne kursen godt bruge for at bryde 6 der har været svær længe
Stengaard
10:03 AM
nå – er der nogen der står i SØ/Handelsretten med bannere “Phadia – Go Hme…” ?
Investor1989
10:05 AM
haha 🙂 kunne være så fedt – Og dig og druen bagved med et MI flag
en djævel og så “the lesser evil”
Investor1989
10:07 AM
den steg 5% nu? resultet ude?
Guest Dorothy
10:07 AM
Juhuuuuu
admin
10:07 AM
Vi vandt
Investor1989
10:07 AM
sådan!
admin
10:07 AM
BioPorto vinder retssag anlagt mod Phadia
Investor1989
10:08 AM
haha, fuck det gik stærkt med kursstigning. nærmest på sekundet den hoppede 5% 😀
admin
10:08 AM
Sø- og Handelsretten har i dag afsagt dom i den af BioPorto anlagte retssag mod Phadia vedrørende ugyldiggørelse af Phadias europæiske patent DK/EP 0 756 708 i Danmark. Sø- og Handelsretten har givet BioPorto medhold i, at patentets krav 1 og 2 er ugyldige i Danmark. Samtidig har retten afvist den af Phadia nedlagte påstand om erstatningskrav for BioPortos salg af NGAL kits. Phadia har mulighed for at anke dommen.
Guest Martha
10:08 AM
YES!
Let the aftaler begin!
admin
10:09 AM
Indeed
Investor1989
10:09 AM
nemlig. KOM SÅ MED DE DIS. AFTALER
Stengaard
10:10 AM
så kom der lige lidt post om konsekvenserne..
Investor1989
10:10 AM
men kan dette ikke være negativt ifht. EPO sagen i 2014. Kunne godt virke som om man har taget det standpunkt at NGAL produkter ikke kan patentbeskytte
admin
10:10 AM
Nej nej, det er slet ikke det samme
Guest Martha
10:11 AM
Kender I den her; “….og så kom der en længere period med herlige nyheder falleraaaaa” ?
Investor1989
10:12 AM
og så er bud siden i 6 nu !!!
let the trading begin. kurs 7 før dis. aftalen kan måske få den over 10 bagefter
Stengaard
10:12 AM
det var sidste mulige forhindring – vejen mod de globale distributionsaftaler er nu piv-åben…
Guest Martha
10:13 AM
Det der én-cifrede pjat kan vi godt stoppe med nu
er=der
admin
10:14 AM
Hehe 1989… du var lige et sekund hurtigere end mig
Investor1989
10:14 AM
Bioporto op, topo stiger på forventninger og spectrum hopper 7% igår. satme en god uge 🙂
+ genmab også har gjort det godt –  nå du tænker på EI 🙂 haha
admin
10:17 AM
Post dommen, kan jeg godt afsløre at jeg har været sindsyg spændt på den her dom… og det er simpelthen så fedt at vi vandt.
cash
10:18 AM
tillykke
Guest Martha
10:18 AM
Det gør heller ikke så meget – det er mere hvad dommen fører med sig, hvis folk vil vente på at se dét sort på hvidt, forstår man det godt.
cash
10:19 AM
Investor1989
10:21 AM
perfekt. og nu ramte vi 6 !!!
Guest Martha
10:27 AM
Skal man lige rose BioP for lynhurtigt orientering her under festlighederne
admin
10:28 AM
Ja helt sikkert….
admin
10:30 AM
Umiddelbart vil jeg sige at den helt store gevinst er at vi nu har smidt noget dødvægt. Det bliver MEGET nemmere at komme videre uden Phadia patentet på slæb… Du skal nu alene gå til Bioporto
Guest Martha
10:31
Stengaard
10:44 AM
skal vi tilbage til core business ? Phadia kan anke dommen – men der er intet der tyder på at en anke kan gennemføres sådan lige med det samme…
10:45 AM
Ja, det er svært at sige med de anker hvor længe de kan trækkes…
Og med tanke på at Syn&Skøn har taget 6 år, så virker det til at en ankesag har LANGE udsigter… men jeg må indrømme at jeg ikke ved det Men det er blevet fremført som en afgjort sag fra starten af, og Phadia tabte da også på alle punkter… det er svært at forestille sig at de kan få noget særligt ud af en anke
Guest Martha
10:49 AM
Ja, alle de der juridiske spindsfindigheder/forhandlingsdetaljer er umulige at gennemskue. De anker vel – medmindre Abbott nu vurderer, at det er mere lønsomt for dem, at arbejde sammen med BioPorto.
Stengaard
10:50 AM
jeg tror de anker uanset hvad…
admin
10:51 AM
Det tror jeg bestemt også…
Guest Martha
10:51 AM
Ja, det er normal praksis at drille med den mulighed. Men hvis patentets varighed ikke f.eks. forlænges med den periode der kører en ankesag er det efterhånden omsonst.
admin
10:52 AM
For havde det været en rigtig sag havde de indgået forlig… det handler alene om at obstruere Bioportos muligheder for at forhandle
Guest Martha
10:55 AM
I dag er ihvertfald en sejr, og jeg tror ikke der er andet der skal afgøres fherfra og til Q2 slut, der kan obstruere distributions-løftet (jeg ved ikke, om denne afgørelse spillede en rolle, men skadet kan det ikke have gjort)
admin
10:55 AM
I dag er en sejr…. jeg er også gået direkte i “sejr mode”
Stengaard
10:58 AM
jeg vil umiddelbart tro at man kan dele distributionsaftalerne i to… en type (som Wiener) hvor NGALtesten distribueres i kundens navn – altså The Wiener Test” – og en type hvor det er distribution af BioPorto’s test (altså The NGALtest)
den første type ville være påvirket af en dom der gik BioPorto imod – fordi produktet så ikke er BioP’s men distributørens
den anden type ville næppe være påvirket
jeg ved ikke om det giver nogen mening for jer ?
Guest Martha
11:00 AM
Mjoeh, er der anden forskel end hvad der står af navn på drikken? Mindre indtjening til BioP, hvis der står Wiener på velsagtens
Stengaard
11:00 AM
Og så er det jo spørgsmålet hvilken type aftale man har ligget i forhandling om.
admin
11:00 AM
Jo jo… altså hvis Bioporto havde tabt, og havde skulle betale til Phadia havde det været deres eget problem. Andre aktører derimod havde selv skulle rede trådene ud med Phadia, som helt sikkert ikke ville være særlig samarbejdsvillige
Stengaard
11:00 AM
enig Admin…
måske en ide til en post – forskellige distributionsformer (jeg har ikke tid i dag 🙂 )
11:02 AM
Det giver jo mening, hvis det holder stik er dommen ihvertfald ret så væsenlig.
Sten: Ved ikke nok om emnet.
admin
11:04 AM
Har lige et allergisk sammenbrud her… elendig pollen
Guest Martha
11:04 AM
Men vi har et par undskyldninger, hvis det var noget?
admin
11:04 AM
haha… ja
Guest Martha
11:06 AM
Sten: Den første type distribution lyder jo nærmest som en licensaftale
Franchise om man vil, du får opskriften på NGAL mod betaling og åbner en bod?
Stengaard
11:07 AM
det fungere nærmest som en slags “private label” – testen produceres stadigt af BioP
Guest Martha
11:08 AM
Men de står vel for noget mere formalia, hvorfor BioP modtager en lavere %

Stengaard
11:09 AM
lidt ligesom når du køber den samme remoulade i Rema Mille – står der Gråsten på dåsen 19,95 – står der Rema – 12,95 – same shit – different packaging
der behøver ikke være nogen prisforskel på de to produkter – men for en del virksomheder er det vigtigt at det har karakter af “one-stop-shopping”
Guest Martha
11:10 AM
Jo…
Siemens, Roche, ORTHO!, B Coulter etc vil vel have en aftale a ala Wieners?
Stengaard
11:12 AM
det der derimod sker – når man markedsfører i eget navn – er at man overtager (en større del af) produktansvaret – og man vil derfor helst være fri for fogedforbud med mere..
ndrs. det er ikke sikkert – hvert selskab har jo sin egen strategi
admin
11:13 AM
Det tror jeg ikke… så skal de selv udvikle noget nyt… Nu skal de bare smide flasken i
Guest Martha
11:15 AM
Remoulade-eksemplet hjalp lidt, meeeeen
Stengaard
11:15 AM
keep it simple 🙂
Guest Martha
11:16 AM
Tak ihvertfald, hvis skidtet snart bliver spredt udover verden i et hidsigt tempo, klarer jeg mig nok uden detaljer om distributionen
Guest Martha
11:19 AM
Mon kendelsen i dag kan skubbe lidt til POC-Abbott/Alere licensforhandlingerne, eller er de i højere grad influeret af EPO
admin
11:19 AM
Ja jeg forestiller mig også at jeg inden længe kommer til at slække en del på min egen indsats for at sætte mig ind i den slags ting… men hvem ved, det er jo en fremragende hobby. 🙂
Guest Martha
11:19 AM
Det blev jo meldt om stilstand i forhandlinger efter EPO-nederlaget
Stengaard
11:24 AM
admin
11:26 AM
Så elsker jeg dem igen 😉
Guest Keith
11:33 AM
hvad siger thea?
hofpeung
11:45 AM

Det var en tydelig glad Bioporto-direktør som MedWatch fangede på telefonen kort efter, at Sø og Handelsretten gav selskabet medhold i en sag om patentet på selskabets Ngal-test.”Det er rigtigt dejligt, det er det. Nu kan de jo anke den, men det her et rigtig godt skridt på vejen,” siger adm. direktør Thea Olesen.Dommen blev anlagt af Bioporto mod svenske Phadia i 2006, fordi det svenske selskab havde taget patent på al brug af HNL – et andet navn for Ngal – som diagnostisk markør for humane sygdomme. Det mente selskabet ikke var muligt, fordi patentet var for bredt, og det var dommeren i Sø- og Handelsretten enig med selskabet i.”Det betyder, at markedet nu er frit for os, og det er vigtigt, at vi ikke på nogen måde krænker andres patenter, og det siger dommen klart og tydeligt, at vi ikke gør,” siger Thea OlesenBioporto meldte i april ud, at selskabet forventede at indgå en global distributionsaftale med en partner i løbet af andet kvartal, og den adm. direktør er overbevist om, at dommen åbner op for en sådan aftale.”Det gør den helt sikkert. Den underbygger om noget, at markedet er åbent for vores Ngal-test, og det er klart, at nogle af de store globale spillere har været nervøse for at indgå en aftale med os, hvis der ikke der var freedom to operate”.

Hvornår forventer du, at der kommer en global distributionsaftale?

“Vi har været ude og offentliggøre én aftale med Wiener Lab vedrørende Latinamerika, men der har det her patent heller ikke været gældende. Vi forhandler på fuld tryk, og jeg håber, vi snart kan komme med en meddelelse.”

Der går rygter om, at I både forhandler med Siemens og Roche, kan du kommentere det?

“Vi forhandler med flere globale spillere. Det er store firmaer.

Selvom den danske patentsag er overstået, hvis ikke Phadia anker sagen til Højesteret, så har Bioporto fortsat en europæisk sag hængende om halsen, hvor medicinalgiganten Abbott har

har udfordret det patent, som Bioporto har i EU. Tidligere på året fik det danske medicoselskab afvist sit patent, men ankede afgørelse, og Thea Olesen er ikke nervøs for, at man får ret i ankesagen.
“Det, der gør mig tryg ved den sag, er, at man fortsat baserer afgørelsen på en fejl, og det mener vi kan afhjælpe under en anke. Vi regner ikke med, at tre nye dommere går ind i sagen med en forudindtaget holdning om, at den fejl skal bestå. Det er en decideret fejl i den diagnostiske metode, og det regner jeg med, vi kan komme rundt på i anken.”
Hvis sagen ikke falder ud til Bioportos fordel, betyder det, at selskabet mister sin eksklusive ret til at sælge Ngal-testen, der er en biomarkør til diagnosticering af nyreskader.Der forventes en afgørelse i den europæiske sag i 2014.
Investor1989
11:50 AM
kan godt lidt hendes kommentarer…. virker dog ikke som om hun vil love Q2 for den anden store aftale. Hun bruger lidt Wiener lab aftalen som Q2 aftalen i kommentaren
hofpeung
11:52 AM
hun mangler sgu et par rynker, i forhold til tidligere billeder, det er da positivt 🙂
Guest Ed
12:09 PM
Er der godt nyt?
admin
12:09 PM
Siden sidst, eller siden i går?
Guest Ed
12:10 PM
Idag….Det er der kan jeg se. Til lykke alle. 🙂
admin
12:14 PM
Ja en 6 (måske 7) stykker er nok meget fair… det giver jo ikke nogen penge eller noget. Omvendt hvis vi havde tabt havde vi skulle noget ned
Guest Nikita
12:15 PM
hmm kurs 13 i 2008
admin
12:15 PM
Men det baner vejen for det der indefor de næste 2, mååååååååske 3 uger, skal sende os op i de rigtige lag
Investor1989
12:24 PM
så er udbud 6,1
admin
12:27 PM
Hehe, ja men det er da også kun fordi at NDA lige spiste 50K
Guest John
12:28 PM
dem blir de glade for
admin
12:28 PM
Det tror jeg også..
Stengaard
12:31 PM
for lige at “glæde” vores amerikanske læsere har jeg oversat dagens artikel i medwatch (med behørig kildehenvisning)
admin
12:38 PM
Jeg kan ikke helt finde ud af hvem der er fra Beachwood Ohio… en derfra besøger os næsten lige så tit som de to andre
(og de andre har ikke været forbi idag endnu)
Stengaard
12:40 PM
kan selvfølgelig være et tilfælde….
kan selvfølgelig være at det ikke er et tilfælde
Guest Ed
12:44 PM
hvad kigger man efer på det link stengaard?
Stengaard
12:45 PM
at Beckman Coulter har en division i Beachwood
Beckman coulter – hvor NGALtesten KLART slog Abbotts test
Beckman Coulter som troede de havde købt Biosite – inden de blev overbud i sidste runde
http://medicoinvestor.com/the-complete-evaluation-of-ngal-test-on-bc-5822/
Guest Ed
12:49 PM
tak for svar
Investor1989
12:53 PM
udbud 6,2 🙂
vi er på vej til dig !!!! kurs 10 !!! 🙂
hofpeung
12:54 PM
34140 stk. skal lige væk, og vi er i 7,50
Investor1989
12:55 PM
skal jeg tage dem i et huk 🙂
hofpeung
12:55 PM
ja tak 🙂
Investor1989
12:55 PM
hvis der kommer positive CUP data kl. 13 kunne jeg fristes :)(
stigning = 9% 🙂
Hegu
1:10 PM
En stor tak til Druen for kompetent at holde modet oppe hos os disciple hele vejen igennem. 🙂
Stengaard
1:32 PM
man får en del sjove Private messages sådan en dag – og enkelte gode spørgsmål. Her er et par stykker : Er det ikke kun i DK at sagen spiller en rolle og gælder det ikke kun ELISA. Jo principielt gælder ugyldighedssagen kun i DK – MEN – med den som dom vil Phadia i praksis være afskåret fra at anlægge fogedforbudssag i de andre lande. Derudover skal sagen anlægges i hvert enkelt land for at have effekt. Det er med andre ord – stort set utænkeligt at det sker. Der hvor signalværdien er størst – er imidlertid i forbindelse med de forhandlinger der foregår pt. Og nej – det handler ikke kun om ELISA – hvem i alverden kommer med sådan noget fordrukkent vrøvl – SL65AMG ?
hofpeung
1:37 PM
rolig stengaard, ikke trampe på en mercer, der er punkteret på alle 4 hjul 🙂
hovsa 6,40 i udbud
Stengaard
1:41 PM
jeg kan da godt forstå hvis man er indebrændt – men derfra så til at videregive noget man MÅ vide er forkert – hvis man har sat sig bare den mindste lille bitte smule ind i sagerne – der er sgu et stykke vej…
Guest Emma
1:43 PM
Man sidder vemodigt og siger farvel til de velkendte 5 og 6-taller (men ikke på gensyn)
Stengaard
1:43 PM
hov – jeg får lige at vide at det står på PI – og at det ikke er SL men derimod Troldmanden – det ændrer sådan set ikke det jeg skriver… det er stadigvæk noget fordrukkent sludder
Guest Emma
1:44 PM
Ja, han mener at have været blevet orienteret om at sagen kun drejer sig om ELISA-formatet af Thea
“biop det var sådan jeg hørte/forstod det thea fortalte til præsentationen for et par mdr siden. Altså at der kun stod elisa test i det papir der var filet. Og skulle det også gælde the ngal så skulle der en ny retsag til”
Stengaard
1:45 PM
suk…
Guest Emma
1:45 PM
Sakset fra PI’s BioPorto debat
admin
1:47 PM
Der er da et par stykker som bruger lejligheden til at smide deres blokke på bålet
Stengaard
1:47 PM
i 2006 var der jo ingen The NGALtest – men det er jo patentet det handler om adgang til..
c
Stengaard
1:47 PM
sagen er jo ikke anlagt af Phadia men af BioP…
cash
1:50 PM
er der nogen der husker hvordan nordea købte potten op fra ca 5,8 til 8,50…og så solgte hele bunken i 7,90 til 8,50 for et par år siden ?
cash
1:51 PM
det var et mesterstykke..
Stengaard
1:52 PM
det var sådan set meget godt timet…
cash
1:53 PM
jow..det kunne jeg nu godt tænke mig at se igen 🙂
Mon ikke der kommer en pæn artikel i AU på søndag med at nu kommer aftalen / aftalerne.
Stengaard
1:54 PM
jeg tror dårligt Langer kan vente 🙂
Investor1989
1:54 PM
langer har jo skrevet det de sidste 4-5 uger så han er klar
cash
1:55 PM
ja..han skrev jo april, senest maj…nu kan han rette det til allersenest juni..og så kommer den nok først i juli ..
Stengaard
1:56 PM
ting tar tid…. nogen ting tar lang tid… og så er der BioP 🙂
cash
1:56 PM
men det gør nu ikke noget…det er værd at vente et par dage ekstra på
Investor1989
1:58 PM
første gang jeg var i BIOP var det fra 5 til 9 – hvilket skyldes AU hype dengang
Nu er jeg med langsigtet. også fra 5 stykker
jeg tror vi ender i 7,0 idag 🙂
meget positiv bioporto dag 🙂
cash
2:25 PM
kommer til at fortsætte nogle uger….
braget er vel stadig den aftale med en større spiller…
cash
2:27 PM
spændende skal det blive om Roche eller Siemens kommer ud af skabet…så kommer rykket for alvor
Investor1989
2:27 PM
de kommer begge. Indenfor 1 måned. den ene slut juni den anden slut juli eller midt august
admin
3:19 PM
Og det er det som er handelsprisen, så aktien er jo ikke mere værd atm. Men jeg kunne da hellere tænke mig at den var i 8,25 f.eks
Guest Billy
3:19 PM
Nu bliver der lagt låg på, halvstore blokke op til 6,70
ndrs
3:22 PM
Så må vi lige have orienteret udlandet om BioPortos herligheder, så der er flere større investorer at tage af
Nå nej, vi har jo Medicoinvestor 😉
admin
3:23 PM
Hvis man har google alarm på NGAL, NGAL test og Bioporto skal man nok regne med en 3-4 mails i nat…
ndrs
3:23 PM
Medwatch interviewet var fint, synes jeg, god idé at få det ud på engelsk.
Stengaard
3:24 PM
oversættelser er ellers ikke det jeg ynder mest at lave. det er altid lettere når man selv må fabulere
ndrs
3:25 PM
Men budskabet, Theas kommentarer, kom ud.
admin
3:27 PM
Alle jer gæster…. gider i ikke for sidens ve og vel at lave jer en profil?
ndrs
3:27 PM
Hvad er det i plejer at sige; vi skal i midcap før investeringsfonde gider bare overveje BioP?
admin
3:28 PM
Markedsværdi over 500 slag
ndrs
3:32 PM
Hvis euforien skal på standby et øjeblik er temaet jo relevant nok; vi kunne da godt bruge flere og større investorer.
Runski
3:34 PM
handelspause?
Guest Oliver
3:34 PM
Du har ret ndrs…..Forløbig er der kun os hangarounds i aktien.
ndrs
3:34 PM
Og ros til MI for inddirekte at prøve at skaffe sådanne ved at sprede budskabet.
Oliver: Ja, det er vist the Stengaards der har reddet røven på dem hver gang indtil videre.
ndrs
3:37 PM
Men der er vist, som admin nævner, noget med marketcap olign der skal opfyldes før visse potentielle investorer overhoved gider kigge på casen. De vil hellere betale mere senere i forløbet, dem om det 🙂
Henning
3:43 PM
Bioporto skal have en markedscap på Euro 150 mio. for at rykke op i mid cap
Hegu
3:43 PM
Ja ndrs….Pensionkasser går normalt ikke ind i en case, som ikke er tilstrækkeligt modnet. 🙂
ndrs
3:46 PM
Henning: Ok, og når man er dét, er der så automatisk inv. foreninger der tager aktien ind, ikke? Altså, blot fordi den er i mid cap
Henning
3:47 PM
Jo, det er i hvert fald der hvor appetitten begynder at melde sig.
ndrs
3:48 PM
Det er jo lidt skørt, det ikke er en vurdering af casens styrke, der afgører det. Men ok, BioP står faktuelt snart med tom pengekasse igen, og vi har da været på OBS-listen et par gange, så det er måske lige spændende nok.
Henning
3:50 PM
Jeg tror snarere det er en slags investeringspolitik fra de “stores” side. De mener usikkerheden er for stor ved de mindre virksomheder. Og et eller andet sted har de jo også ret.
ndrs
3:50 PM
Men market cap har jo så ikke direkte noget med pengebeholdning at gøre
Henning
3:52 PM
Nej, hvis den havde det, så varede det jo ikke så længe førend vi kunne forvente at se Vestas i small cap.
ndrs
Investor1989
4:46 PM
hvor mon vi ender idag?
hofpeung smid lige et bud på 20.000 stk. i 6,8

hofpeung
4:49 PM
jeg kunne også smide et bud i 9.80 og stadig kun betale ca.6,65

Stengaard
4:49 PM
gør du bare det 🙂

Investor1989
4:50 PM
ikke hvis du byder 100.000 stk.

hofpeung
4:50 PM
nu er jo lidt doven anlagt, så venter lige et par dage

Stengaard
4:50 PM
pokkers….

Guest Megan
4:51 PM
det blir ikke billigere når AU har været i gang på søndag 🙂
hofpeung
5:01 PM
6.40
Guest Phoebe
5:01 PM
tak min ven
hofpeung
5:02 PM
selv tak
Stengaard
admin
5:19 PM
Nå, jeg går på weekend… Kan i hygge jer. Tak for en fin uge.
hofpeung
5:19 PM
tak i lige måde
Hegu
5:22 PM
Tak og god weekend admin. 🙂
zulu
5:57 PM
Tillykke til os alle og god weekend 🙂
Hegu
6:21 PM
Ja tak Zulu og i lige måde. Dagens afgørelse lettede gevaldigt på situationen. 🙂

Doctor
7:28 PM
89 siders weekend læsning.
Guest Jenny
7:34 PM
eller 15 min til doc at skrevet et referat….
Doctor
7:36 PM
Faktisk spændende læsning. Meget af det er NGALs historie.
Guest Chris
7:43 PM
– Det er en meget klar og god afgørelse fra Sø- og Handelsretten, der baner vejen for, at Bioporto nu kan indgå globale distributionsaftaler for deres unikke diagnostiske udstyr, og at patienter over hele verden dermed kan nyde godt at Bioportos banebrydende teknologi, lyder det fra advokat Morten Bruus der har repræsenteret Bioporto.http://www.business.dk/medico/bioporto-vinder-retssag-erstatningskrav-afvist
Doctor
7:52 PM
Da BioPoroto i det væsentlige har fået medhold i sine påstande, skal Phadia betale sagens omkostninger. Efter en samlet vurdering af sagens karakter, kompleksitet og omfang skal Phadia betale BioPorto 1.200.000 kr. til dækning af udgiften til advokatbistand og 505.052 kr. til dækning af faktisk afholdte udgifter til bl.a. retsafgift og syn og skøn.
Thi kendes
1,2 mill til Bioportos advokatregning. Ikke dårligt.
Jeg gentager. Faktisk spændende læsning, mange gode oplysninger.
I sagsomkostninger skal Phadia inden 14 dage betale BioPorto 1.705.052 kr. Sagsomkost-ningsbeløbet forrentes efter rentelovens § 8a.
hofpeung
8:14 PM
1,7 mill. er altså stadig mange penge for bioporto, så det luner gevaldigt med de penge

Doctor
8:20 PM
Man kan jo så kun håbe, Bioporto har betalt udgifterne efterhånden, så det giver lidt overskud på kontoen.

hofpeung
8:24 PM
ja, men uanset hvad, udgiften er sparet, det er det vigtigste
admin
9:00 PM
Aften…. nå ja det var sørme godt nok interessant
admin
9:07 PM
Så er dommen uploadet
hofpeung
10:00 AM
how can you see, i’am coming from vendsyssel. best regards harald børsting
Doctor
10:04 AM
Ofte er sagens omkostninger noget højere end den godtgørelse, man får. Det hjælper jo ikke noget, man får 1,2 mio til advokatregninger, hvis man har en regning på 2 mio liggende i skuffen. Men man kan da håbe, de har betalt løbende.
Hegu
10:12 AM
Det er god humor Jessie. 🙂
Stengaard
10:20 AM
jeg tror heller ikke de 1,7 millioner er det man kan kalde positiv interesseopfyldelse – men det er givet vis et plaster på såret. En sag som denne – der har løbet så længe er men næsten 100% sikkerhed for den væsentligste del afregnet aconto, Likviditetsmæssigt skal der ji være afsat beløb til sagsomkostninger (det regnskabsmæsige forsigtighedsprincip) – så det vil have en positiv likviditetseffekt.
Hegu
10:27 AM
Hvortil anker man egentligt, når sagen har kørt i sø- og handelsretten?
Stengaard
10:32 AM
højestereret
Hegu
10:32 AM
Er det ikke kun strafudmåling?
Stengaard
10:59 AM
uden at være ekspert – så det strafudmåling når det er tredjeinstans
og det er anden her…
Sagen vil typisk kunne komme for cirka 12-14 måneder efter domsafsigelse
Stengaard
11:05 AM
jeg har kun tygget mig igennem en del af de 89 sider …. men umiddelbart virker dommen ret klar og entydig, så Plesner skal vist hive en superkanin op af hatten – hvis noget skal ændres den vej…
jeg vil skyde på den bliver nærstuderet hos de selskaber BioP har været i forhandlinger med…
Stengaard
11:08 AM
Især hvis der har været tale om, at testen skulle markedsføres i deres (altså distributørernes) eget navn..
hvilket vi i sagens natur – ikke kan vide
endnu…
Stengaard
11:27 AM
Der dukker sikkert en jurist op herinde indimellem – det kan være at han kan udlægge forskellen på at distribuere en test i eget (distributørens) navn og i at det er producenten der gør det. Umiddelbart vil jeg tro der er noget produktansvar – og at man vil kunne retforfølge en “producerende” men ikke en “ren” distributør
Stengaard
12:32 PM
Hvis det sidste er korrekt – altså at man vil kunne idømmes et produktansvar hvis man gør det i eget navn – så tror jeg rent faktisk at sagen nok har haft nogen indflydelse på forhandlingerne
Stengaard
12:35 PM
eller med andre ord – der er nu fuldstændig fri bane (hvis man vil – vel at mærke) f.s.v.a. de juridiske forhold. Ifølge Thea – i det interview hun gav til Medwatch.dk . er der ikke megen tvivl om tilliden til at de vil vinde appelsagen i EPO.

About Stengaard

BioPorto investor from way back when... I've invested in BioPorto ever since they made their debut on the danish stock exchange, it been a looooong journey with many obstacles. But well worth it all if Bioporto maintains their patent after the proceedings in 2014, and enters into agreements with Global Distributors in 2012 and 2013 If not, then it'll take another xx.years 🙂

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.